DE 5 MEEST GEMAAKTE FOUTEN BIJ HET EXAMEN!
Het is eindelijk zover, je mag praktijkexamen doen! Uiteraard krijg je van iedereen goedbedoelde adviezen! Hoe goed bedoeld ook, luister er niet naar😕. Je hebt geleerd hoe je moet rijden, dus hou je daaraan vast. En als je daarop vertrouwd en lekker ontspannen gaat rijden, dan rij je op je best. Wil je toch nog focussen op wat er eventueel fout zou kunnen gaan? Dan heb je hier een klein lijstje van de meest voorkomende fouten!
1--- HET KIJKEN
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Vaak wordt er snel gekeken om het kijken, maar je moet kijken om waar te nemen. Als je op tijd en rustig kijkt zie je wat er voor, naast en achter je gebeurd. Daar kun je dan weer goed op anticiperen, iets wat heel belangrijk is in het verkeer. Kijk ook ver vooruit met een brede horizon en niet alleen naar die auto of fietser o.i.d voor je. En kijk vooral NIET voor de examinator!!
2---DE SNELHEID
'Ik rij maar langzamer, dan ziet de examinator dat ik veilig rij'…… Fout!!
Ga gewoon lekker normaal rijden! Daar waar het kan de maximumsnelheid, en daar waar het nodig is pas je je snelheid aan aan de omstandigheden op dat moment. Als je bv in een straat komt waar het smal en onoverzichtelijk is vanwege geparkeerde auto’s aan beide kanten ga je geen 50 (of 30) rijden, maar zo snel dat je voor jezelf alles kunt overzien. Wordt het verderop weer normaal, dan vlot weer richting de maximumsnelheid. Op deze manier krijg je logische tempowisselingen in je rijden.
3---DE NADERINGSSNELHEID
Ook hier gaan de meeste examenkandidaten de mist in. Bang om op tijd de snelheid eruit te halen omdat je het verkeer achter je niet wilt hinderen! Gevolg is dat je anderen op de kruisende weg laat schrikken, hard en soms onnodig tot stilstand komt en vooral dat je het overzicht kwijtraakt.
Als je een kruispunt nadert, geef jezelf de tijd om te kijken, haal je snelheid er tijdig uit, zorg dat je op tijd in de goede versnelling zit en laat anderen zien dat je weet wat er van jou verwacht wordt. Op deze manier zorg je voor een veilige afwikkeling en een goede doorstroming, precies wat een examinator wil zien!!
4---IN- EN UITVOEGEN
Zelfs mensen die al jaren hun rijbewijs hebben blijven dit vervelend en soms zelfs eng vinden.
De grootste fout die er gemaakt wordt is…. (daar is die weer) de snelheid!! Vaak wordt er te langzaam gereden en dan wordt het spannend om in te voegen. Ook kijkt men vaak te laat en te weinig.
Als je de invoegstrook op rijdt moet je weten hoe hard je mag en hoe hard iedereen rijdt! Ga geen 70 rijden als iedereen op de doorgaande rijbaan 100 rijdt! Maar ga ook geen 100 rijden als iedereen 70 rijdt😉. Pas je snelheid goed aan. Maak aan het begin al een plan (bv achter welke auto je kunt invoegen) en blijf kijken of je deze halverwege ook daadwerkelijk uit kunt voeren of dat je je plan bij moet stellen.
Bij het verlaten van de auto- of snelweg maken de meesten de fout door de snelheid er al heel vroeg uit te halen. Hierdoor wordt het verkeer achter je ernstig gehinderd. Hou je snelheid vast (als het kan) tot de op de uitvoegstrook zit. Daarna pas je je snelheid aan aan de situatie.
5---Besluitvaardigheid
Het is belangrijk dat je besluitvaardig bent tijdens je examen. Veel examenkandidaten vinden het lastig om besluitvaardig te zijn. Dit komt vaak door de spanning. Je wordt alleen besluitvaardig door voldoende beheersing van de auto. Je moet vertrouwen hebben in jezelf, dat is het belangrijkste. Je moet er vertrouwen in hebben dat je onder alle omstandigheden de auto de baas bent. Voldoende tijd nemen voor het waarnemen voor een beslissing is erg belangrijk. Wanneer je genoeg lessen hebt gehad is dit geen probleem. Je moet kunnen rijden zonder angst. Alleen dan kun je de juiste beslissingen nemen.
Besluitvaardig rijden hangt samen met de bovenstaande punten. Kijk ver vooruit met een brede horizon, neem goed waar, zorg voor een goede naderingssnelheid en zorg dat je een plannetje hebt (kan ik na die rode auto?) en dat je die bij kunt stellen als het nodig is (oh, die rode rijdt sneller dan ik dacht. Dan maar na die blauwe).
Dit zal je ongetwijfeld wel bekend voorkomen allemaal. Blijf met het examen rijden zoals je altijd al doet en vertrouw op je eigen beslissingen. Neem die voor jezelf en niet voor de examinator, dan komt het allemaal wel goed!
Reactie plaatsen
Reacties
Helemaal toppie van jou dit!
Mvg, Rebecca.